Album Review | Kevin Abstract – ARIZONA BABY

This album was released on April 25th this year. It was released cumulatively. The first third was released as an EP called ARIZONA baby. The second third was released as another EP called Ghettobaby. Then the last part was released as the whole album. Anyway, I’m pretty excited for this project. I think I’m gonna love it. I think his previous album, American Boyfriend, was a very flawed project, but it has some of my favorite songs of the decade on it—specifically Runner & Papercut. He’s definitely my favorite member of BROCKHAMPTON, and I’m really glad he’s still making stuff as a solo artist. I think this shit is gonna be great. Every song is produced by Romil Hemnani.

1. Big Wheels co-produced by Jack Antonoff & Evan Smith

I think I actually heard this song the night that the music video dropped. I don’t really remember though. It’s been a while. Anyway, it’s really dope. I mainly like it for the production. I think the beat is amazing. The saxophone performance from Evan Smith is fantastic. It’s a pretty short intro. The entire track is just one quick verse. It’s pretty good. It’s not gonna blow anyone away, but I enjoyed it. He had a solid flow. I feel like I enjoy Kevin Abstract’s rapping when he’s at his gayest. I don’t know why. Maybe it’s because it’s kind of a new thing for me. I don’t listen to people like Cakes da Killa or Fly Young Red, so I don’t hear gay shit often. He put a smile on my face when he bragged about being a power bottom. That shit is funny to me. Imagine someone like Conway the Machine saying something like that. That’d be wild. Anyway, I like this song quite a bit. It’s not amazing or anything, but I enjoyed it. It’s dope.

2. Joyride co-produced by Jack Antonoff, Evan Smith & Cole Kamen-Green

The previous track transitions into this one really nicely. I like the production on this track a lot. The exaggerated autotune on Kevin’s voice is a little disgusting to be honest. Man, this beat is amazing. I really love the hook too. I kinda got used to the autotune after a while. This shit actually sounds really fucking good to be honest. The second verse is great. I love this shit. None of the lyrics really stand out to me that much, but I think this track is amazing sonically. It’s dope af to me.

3. Georgia co-produced by Jack Antonoff & Evan Smith

Gotdamn. Once again, the production on this track is absolutely fantastic. Kevin is singing with a voice synthesizer on the hook as he typically does. I’m not crazy about it, but it’s cool. The first verse was pretty cool. I’m glad he switched to a normal pitch for the second recital of the hook. His pronunciation of the words “uzi” and “movie” in the second verse make him sound like a white dude from the valley. “Ewzi.” I don’t like it. Obviously that’s a major nitpick though. Anyway, I think this is a pretty good song overall. It’s probably my least favorite track on the album, but nothing about it is particularly bad. It just doesn’t stand out to me quite as much as the other two tracks on the first EP that he released. It’s still good though. I fuck with it.

4. Corpus Christi co-produced by Jack Antonoff

Kevin starts rapping pretty much as soon as this track starts. This is the kinda shit I like hearing him rap about.

We was on tour in Europe, I tried coke with this kid
See, I need anything that make me feel less lonely
I get called a snake, a liar, a f████t, and a phony
Sometimes I feel like all I’m gon’ have is my money

I like when rappers talk about being depressed and lonely because that’s the kinda shit I relate to the most. The first verse is great. I’m not crazy about the hook with the weird vocal effect, but it’s not bad. Once again, the production is pretty great. He actually mentions Ameer Vann in the second verse, which was cool. It’s a pretty personal verse, but I enjoyed the first one more. Anyway, I like this song a lot. It’s definitely not my favorite so far, but I like it more than the previous one. This is dope.

5. Baby Boy featuring Ryan Beatty co-produced by Jack Antonoff & Austin Anderson

The intro from Kevin on this track was alright. I like the hook from Ryan Beatty. The second verse from Kevin was nice. Damn. Ryan Beatty’s vocals on the outro are really great. That’s definitely my favorite part of the whole song. The production is pretty solid. I don’t really have much to say about this song since the structure is so simplistic. I like it a lot though. Ryan Beatty had my favorite parts of the song. The outro is fantastic. I think this is definitely one of the better tracks on the album so far. It’s really dope.

6. Mississippi co-produced by Jack Antonoff

The first verse on this track is nothing special. The hook sounds really gay, but I like it a lot. The production is really great. This song does pretty much nothing for me lyrically. I just really like the hook and the production. Neither of the verses really impressed me. This is probably my least favorite track from the Ghettobaby EP, but I still really like it. I think it’s dope.

7. Use Me co-produced by Jack Antonoff

Gotdamn. The production on this track is stellar. There’s just one verse on this song, and it’s nothing special to be honest. It’s not bad at all though. The outro didn’t really do much for me. Honestly, the only aspect that really stands out to me that much is the production. I like the song overall, but it’s definitely one of the more underwhelming tracks on the album so far. I did enjoy it though. It’s pretty good.

8. Peach featuring bearface., JOBA & Dominic Fike co-produced by Jack Antonoff & Jabari Manwa

The hook from Dominic Fike is pretty good on this song. It pretty much sounds like everything else he’s ever done though. It almost feels like this was originally just a song by him, but Kevin heard it and wanted to make it his own. Both of his verses are pretty solid. They just don’t really stand out that much. bearface.’s vocals sound a bit too clean on this song. He’s the most boyband-ish sounding member of the whole group in my opinion. I feel like he would fit in alongside NSYNC. Anyway, Dominic Fike is definitely the best part of this song. Kevin did his thing too though. JOBA & bearface. are alright on this track. I think this is pretty good. I like it more than the previous track, but it’s definitely not one of my favorites. I fuck with it though. It’s dope.

9. American Problem co-produced by Jack Antonoff

…ummm… What, uh… What the fuck is this? Okay… This isn’t the worst song I’ve ever heard. I don’t think it’s terrible. It’s kinda bad though. Kevin’s vocals on this track just sound… I don’t know. It’s like… I don’t know how to describe it. It makes me think of the mad hatter for some reason. His warbled vocals make him sound like a weird cartoon character. I guess it’s not too bad. I like the production at least. I just don’t care for his singing on the hook or the intro. Or the first verse. I don’t like the way the production switches up for the final verse. The verse itself is fine, but the production change doesn’t work for me. So yeah. This is pretty rough. I like the first part of the instrumental, but other than that I’m not feelin’ this one. It’s wack to me.

10. Crumble featuring Dominic Fike, Jack Antonoff & Ryan Beatty co-produced by Jack Antonoff

Dominic Fike’s intro on this song is pretty solid. Kevin sounded a lot like Tyler to me on the first verse. Their voices aren’t similar at all, but his delivery and flow reminded me of Tyler. The verse was pretty cool. I like the hook from Jack Antonoff a lot. The production is cool. The second verse sounds even more like Tyler to me than the first one did. The bridge from Ryan Beatty is pretty good. Jack Antonoff’s hook is definitely my favorite part of this song. I like the way the beat drops at the end of the song too. This shit is pretty good. It’s definitely not a favorite of mine, but I enjoyed it quite a bit. It’s dope.

11. Boyer

The beat on this track is fucking fire. It kinda sounds like an old video game. The only verse on this track that really stands out to me that much is the final one in which he’s rapping about being depressed. My favorite aspects of this song are the hook and production. This is definitely one of my favorite tracks on the album. The structure is very simplistic, but it’s really well executed in my opinion. I fuck with this shit a lot. It’s dope af.


This is a good album. I’d say it’s pretty much on par with his previous album personally. The highs aren’t as high, but it’s far more consistent. There’s really only one track on this album that I don’t care for. The best aspect of this album is definitely the production. Almost every beat here is fantastic. I feel like the lyrics aren’t quite as personal as they were on Kevin’s previous album, which is saying a lot because this is still pretty personal. I just feel like the previous one was more potent emotionally. This is a really good collection of songs though. If I had to choose one I’d probably go with this one since it’s more consistent, but most of my favorite Kevin Abstract songs were on the previous album. I’m glad he’s still putting out solo material instead of just focusing on his shit with the rest of BROCKHAMPTON. I don’t think there are any glaring issues with this project as a whole. It’s good. I fuck with it.

Favorite Song: Joyride
Least Favorite Song: American Problem

76

Watch the videos below for more thoughts on this album.

70-79
Grade: B

Tell me if I'm trippin'

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s